FAQ

U hoeft niet per se te kiezen vóór Google AdWords en tégen zoekmachine optimalisatie. Beide strategieën hoeven elkaar niet uit te sluiten. Er zijn echter enkele belangrijke redenen die in het voordeel pleiten van Google AdWords advertenties.
1. Uw website wordt op méér trefwoorden teruggevonden in de zoekmachines
Heeft u een boekhandel en verkoopt u bijvoorbeeld Harry Potter boeken, dan zal uw website hierover een voor de zoekmachines geoptimaliseerde tekst moeten bevatten om op deze trefwoorden in de zoekmachines terugvindt. U begrijpt dat als u een groot productassortiment heeft, het een hele klus wordt om op al deze woorden een hoge positie in de zoekmotoren te behalen. Met Adwords kunt u probleemloos adverteren op honderden of zelfs duizenden verschillende trefwoorden.
2. Google AdWords werkt veel sneller dan zoekmachine optimalisatie
Om bij de zoekmachines een hoge score te halen voor de trefwoorden van uw keuze, moet u flink wat geduld uitoefenen. Zo moet u bijvoorbeeld Google de tijd gunnen om uw website indexeren, moet u voldoende linkpopulariteit opbouwen door middel van inkomende links naar uw website, en moet uw website voldoende trefwoordrijke teksten bevatten. Bij Google AdWords zijn al deze factoren niet van belang. Ook een nieuwe site die nog niet is opgenomen in Google, en die nog geen links kreeg van andere websites, kan perfect een toppositie behalen. Daarnaast is de doorlooptijd van een AdWords campagne veel korter dan voor zoekmachine optimalisatie het geval is. In een week tijd – of zelfs minder als dat moet – kan uw volledige campagne online staan. Gedaan met wachten op bezoekers dus!
3. Uw website is ook vindbaar voor concurrentiële generieke trefwoorden
Zoals u zonet kon lezen in punt 2, vergt het best wat geduld om via zoekmachine optimalisatie een hoge positie te verwerven. En zelfs dan, is het niet gegarandeerd dat uw website hoog in Google komt voor concurrentiële generieke trefwoorden. Net die trefwoorden dus, die vaak zorgen voor de meeste exposure en merkbekendheid. Adverteren met Google maakt het mogelijk om de hiaten in te vullen die met zoekmachine optimalisatie niet meteen kunnen worden ingevuld.
4. U wordt gegarandeerd teruggevonden in de zoekmachines, ongeacht de manier waarop uw website is gebouwd
Google stelt heel wat vereisten aan een website alvorens hij de inhoud ervan vlot opneemt in zijn zoekresultaten. Zo is uw site best niet gebouwd met frames, en laat u Flash of bepaalde Javascript codes ook best achterwege. En dan hebben we het nog niet gehad over het juiste gebruik van meta tags en de honderd-en-een andere factoren waaraan Google wilt dat uw site voldoet. Omdat het vaak niet haalbaar is om een nieuwe site te bouwen om een goede positie in de zoekmachines te verzekeren, doet u beter beroep op Google AdWords. Iedere website komt in aanmerking voor adverteren met AdWords, ongeacht hoe hij is opgebouwd. Overtuigd van de voordelen van Google Adwords? Wij ook!

Het advertentiebudget voor uw AdWords campagne hangt ondermeer af van het aantal trefwoorden in uw campagne, de sector waarin u actief bent en uw advertentiepositie. Het is echter belangrijk te weten dat u altijd kunt werken met een advertentiebudget waarbij u zich comfortabel voelt.

Voor iedere Google Adwords campagne wordt een maximum dagbudget ingesteld. Dit bedrag wordt nooit overschreden, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Wij helpen u een realistisch budget bepalen zodat u het effect van AdWords kunt evalueren. Om te starten met AdWords trekt u best een minimum advertentiebudget uit van €10 per dag.

Is het maximum dagbudget dat u heeft ingesteld niet voldoende om uw advertentie voor elke zoekopdracht te vertonen, dan zal uw advertentie verspreid over de dag worden weergegeven. Merkt u dat de conversies die uw campagne volgen goed zijn, dan kunt u ten allen tijde uw advertentiebudget verhogen en uw campagne opschalen.

Wilt u meer gedetailleerde informatie over het budget dat voor uw campagne vereist is? Vertel ons over uw plannen en wij voeren een schatting voor u uit.

Hoeveel u betaalt voor een klik hangt af van verschillende factoren. Enerzijds is dit afhankelijk van de sector waarin u actief bent. Zo is het algemeen bekend dat de kost-per-klik in de financiële sector vrij hoog ligt. Wilt u bijvoorbeeld met behulp van AdWords een hoge positie halen voor woorden zoals kredieten, leningen, hypotheken, dan bent u al snel een euro of meer kwijt voor uw toppositie. Een slimme adverteerder weet hier echter raad mee. De hamvraag luidt dus:

'Hoe minder betalen voor een klik?'

Zelfs als u actief bent in een sector waar vele van uw concurrenten al met Google AdWords adverteren, dan nog kan ClickWise er voor zorgen dat u minder hoeft te betalen per klik. Wij doen dit onder meer door zogenaamde long-tail trefwoorden te selecteren voor uw campagne. Dit zijn trefwoorden die iets specifieker zijn, toegespitst op de surfer die gericht zoekt, en dus goedkoper zijn.

Een kort voorbeeld. De geschatte gemiddelde kost-per-klik voor het trefwoord Immo is volgens Google op dit moment €0,40. Om uw advertentie te laten verschijnen op de trefwoordcombinatie Huizen te koop in Gent, betaalt u daarentegen slechts €0,05. Men kan dus gerust stellen dat hoe specifieker de trefwoorden zijn, hoe minder u per klik zult moeten betalen.

Om een lagere kost-per-klik te halen zult u dus moeten starten met het aanleggen van een uitgebreide trefwoordenlijst van voldoende specifieke trefwoorden. Het enige nadeel? Het trefwoordonderzoek vergt meer tijd en creativiteit. Maar daarvoor kunt u natuurlijk beroep doen op een professional. Wij kennen de kneepjes!

Voelt u zich nog niet comfortabel bij het spenderen van een groot advertentiebudget? Dan kunt u het effect van AdWords testen met een beperkt dagbudget. Wilt u bijvoorbeeld tijdens de eerste maand van uw campagne slechts €10/dag besteden, dan kan dat zonder probleem.

In tegenstelling tot andere bedrijven hanteert ClickWise geen minimumbesteding voor AdWords campagnes. Het spreekt echter voor zich dat wij u aanbevelingen kunnen doen omtrent het optimale budget voor uw campagne.

Eens u merkt dat de Google AdWords campagne aanslaat, dan kunnen wij het advertentiebudget altijd voor u verhogen. Wist u dat wij zelfs advertentieplanning voor u kunnen inschakelen om uw advertentiebudget te spreiden en zo uw doelgroep beter te bereiken?