Webcopywriting

Wat maakt copywriting voor het internet nu zo speciaal? Webcopywriting is net hetzelfde als elke andere vorm van copywriting, toch? Ja en nee. Welk medium u ook gebruikt, alle copywriting heeft hetzelfde doel: een effectieve boodschap overbrengen die appelleert aan uw doelgroep en hen tot actie aanzet. Dit geldt voor zowel websites als voor brochures, direct mail en andere kanalen. Schrijven voor een online publiek brengt voor een copywriter een aantal extra uitdagingen met zich mee, zelfs wanneer de doelgroep onveranderd blijft.

Schrijven voor het web is anders – en dat is ook logisch aangezien de manier waarop we online lezen erg verschilt van de manier waarop we bijvoorbeeld een krant lezen. We hebben de gewoonte om online webpagina’s eerst te scannen, links aan te klikken en snel tussen pagina’s onderling te navigeren.

Webcopywriting is zoals speed dating – alles draait om een goede eerste indruk.

De meerderheid van de mensen die op uw website komen, zijn bovendien op zoek naar een dienst die u levert. Dit brengt met zich mee dat de online lezer ongeduldig en veeleisend kan zijn, en meestal al een idee heeft van wat hij wil alvorens aan zijn online zoektocht te beginnen. Zijn uw bezoekers niet meteen onder de indruk van uw bedrijf, dan kunnen ze met weinig moeite de website van een concurrent aanklikken.

Met deze unieke uitdagingen in het achterhoofd kunnen we een aantal punten aanhalen die van uw web copywriting een middel maakt om effectief te verkopen.

1. Trek de aandacht vanaf de eerste paragraaf

De meeste bezoekers spenderen minder dan een minuut op een website alvorens ze beslissen of ze blijven of weggaan. U moet daarom zo snel mogelijk to-the-point komen. Is uw kernboodschap niet meteen duidelijk, verwacht dan vooral niet dat uw lezer de volledig tekst zal lezen om hem te ontdekken.

2. Online publiceren = korte paragrafen

Als u wilt dat men uw website leest, vergeet dan lange omschrijvende teksten over uw aanbod. Houd de paragrafen kort, zo kunnen uw webpagina’s namelijk gemakkelijk gescand worden.

3. Zorg voor gemakkelijke, vloeiende webcopy

Lezen op het internet mag geen corvee zijn. Vermijd dus jargon, formele taal en moeilijke woorden. Het maakt uw lezer alleen maar gefrustreerd. Schrijf in mensentaal en 'hertaal' desnoods uw technische specificaties zodat uw lezer begrijpt wat hij precies aan uw producten en diensten heeft.

4. Copywriting volgens het KISS-principe

De bekende leuze Keep It Simple Stupid heeft nog altijd niet afgedaan. Klink niet belerend, maar neem anderzijds ook niet aan dat uw doelgroep iets van uw business kent of weet wat u doet. Anticipeer gewoon op hun vragen: "Wat verkoopt u?", "Waarom moet ik voor u kiezen?" enz.

5. Breek het ijs

Er valt veel te beleven op het internet, maar laat ons eerlijk zijn: het is niet de technologie op zich die mensen enthousiasmeert voor uw bedrijf. Met goede online copywriting slaagt u er in om aansluiting te vinden bij uw doelgroep en onpersoonlijke barrières te overbruggen.