Hoe Uw Google AdWords Quality Score Uw Kost-Per-Klik Kan Verlagen

  • Time to read 1 minute
Kost-per-klik verlagen

Kost-per-klik verlagen

Google AdWords is een advertentieplatform dat werkt volgens een biedsysteem waar u als adverteerder zelf het maximumbedrag kunt bepalen dat u wilt betalen per klik op uw advertentie. Als adverteerder bevindt u zich als het ware in een real-time veiling telkens een zoekopdracht uw advertentie doet verschijnen. Wat speciaal is aan het veilingsysteem is dat u als hoogste bieder maar één eurocent meer betaalt dan de tweede hoogste bieder.

De advertentiepositie wordt niet louter bepaald door de ingestelde maximum kost-per-klik, maar ook door de AdWords Quality Score (kwaliteitsscore) van uw campagne. Begrijpen hoe bepaald wordt welke adverteerder welke AdWords advertentiepositie krijgt toegewezen, is cruciaal om een rendabele AdWords strategie te ontwikkelen.

Google Adwords Quality Score

Het Google AdWords systeem dat bepaalt wie een pay-per-click veiling wint, is gebaseerd op de veronderstelling dat alle betrokken partijen baat hebben bij kwalitatieve advertentieteksten. Wanneer de advertenties die Google weergeeft overeenstemmen met de wensen van de surfer, dan kunnen we stellen dat dit zowel in het voordeel is van de adverteerder, de surfer en Google. ‘Relevantie’ is hier het sleutelwoord.

Aangezien de winnende adverteerder de hoogste positie krijgt toegekend, en de hoogste positie de meeste klikken krijgt, is het doel van iedere adverteerder om een zo hoog mogelijke positie te krijgen voor zijn advertentie, aan een zo laag mogelijke kost-per-klik (CPC).

Telkens een zoekopdracht wordt uitgevoerd en een veiling plaatsvindt, positioneert Google de advertenties op basis van ‘Ad Rank’.

’Ad Rank’ = ‘Maximum Kost Per Klik’ x ‘Quality Score’

Aangezien de ‘Ad Rank’ niet alleen bepaald wordt door het maximum bedrag dat een adverteerder biedt, is het niet altijd de hoogste bieder die wint. Het winnende bod is gebaseerd op een aantal bijkomende factoren, die samen de Google Quality Score vormen.

Op basis van de Quality Score evalueert Google hoe relevant uw advertentie is voor de surfer, wat een grote invloed heeft op hoeveel u uiteindelijk per klik zult betalen. Dit betekent dat om efficiënt te concurreren met andere AdWords adverteerders, u zich goed bewust moet zijn van wat zij moeten doen om een hoge Google Quality Score te halen. Hoe de Quality Score ‘exact’ berekend wordt houdt Google geheim.

Google laat ons wel weten dat de Quality Score bepaald wordt door ondermeer de clickthrough rate (CTR), de relevantie van de advertentietekst, de eerdere prestaties van dat trefwoord in uw campagne en andere factoren die de relevantie bepalen zoals de landingspagina.

Google Quality Score & Kost Per Klik (CPC)

Hoe hoger de Quality Score van een advertentie, des te relevanter ze is voor de trefwoorden waaraan ze is gelinkt. Als advertenties zeer relevant zijn voor de surfer, dan zullen ze waarschijnlijk ook meer klikken krijgen en dus ook een hogere clickthrough rate krijgen (CTR). Dit laat Google weten dat surfers de advertentie relevant vinden en erop klikken om meer te weten te komen.

Een hogere CTR zal de Quality Score van een trefwoord verhogen en die zal vervolgens de Ad Rank verhogen. Voor een adverteerder houdt dit in dat u uw huidige positie kunt behouden of verhogen terwijl u uw kost-per-klik kunt verlagen.